Gratis bereikbaar op 0800 2000

Uw rechten als cliënt of betrokkene

Als cliënt van Veilig Thuis Hollands Midden heeft u verschillende rechten. Deze rechten komen voort uit wet- en regelgeving. Hieronder vertellen we in het kort over uw belangrijkste rechten:

  • recht op bescherming van uw gegevens;
  • recht om een klacht in te dienen;
  • recht op ondersteuning door een vertrouwenspersoon.

Bescherming van uw gegevens

Veilig Thuis bewaart uw persoonlijke gegevens, bijvoorbeeld naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en Burgerservice Nummer (BSN) in een digitaal dossier. In dit dossier staat ook inhoudelijke informatie die Veilig Thuis over u en uw gezinsleden heeft ontvangen of heeft verzameld.  Veilig Thuis gebruikt deze gegevens om haar wettelijke taken uit te voeren. Deze zijn omschrijven in de Wet op de Maatschappelijk Ondersteuning (WMO 2015). Daarbij eist de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat Veilig Thuis behoorlijk en zorgvuldig met uw persoonlijke gegevens omgaat. Veilig Thuis moet zorgen voor een goede beveiliging, zodat onbevoegde personen en instanties er geen inzage in kunnen krijgen.

Veilig Thuis Hollands Midden is onderdeel van de RDOG Hollands Midden (Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg). In de volgende documenten vindt u meer informatie over dit onderwerp:

Niet tevreden? U heeft het recht een klacht in te dienen

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Toch kan het wel eens gebeuren dat er een fout wordt gemaakt of dat de dienstverlening niet verloopt zoals u verwacht. Is dit het geval, wilt u ons dat dan laten weten? Probeer er samen met de medewerker of eventueel de leidinggevende uit te komen. Bent u dan nog niet tevreden, dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke Klachtencommissie van de GGD Hollands Midden. Lees de klachtenprocedure op de website van GGD en gebruik het klachtenformulier om uw klacht kenbaar te maken. Zo kan Veilig Thuis blijven werken aan het verbeteren van haar dienstverlening.

Uw recht op ondersteuning door een onafhankelijke vertrouwenspersoon

Wilt u bijgestaan worden door een onafhankelijke vertrouwenspersoon bij vragen en klachten over Veilig Thuis? Dan kunt u kontakt opnemen met het AKJ.  Het AKJ ondersteunt bij het verwoorden, indienen en afhandelen van klachten en begeleidt het traject naar de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon is er voor alle betrokkenen bij Veilig Thuis: kinderen, jongeren, ouders, volwassenen en ouderen als ook professionals. Het AKJ is te bereiken via info@akj.nl en telefoon 088-5551000. Meer informatie over de vertrouwenspersonen en wat zij voor u kunnen betekenen vindt u op de website van AKJ.