Gratis bereikbaar op 0800 2000

Ook in 2021 kunnen slachtoffers, omstanders en plegers via de chat rechtstreeks bij een medewerker van Veilig Thuis advies vragen over de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De 26 regionale Veilig Thuis organisaties hebben de tijdens de coronacrisis geïntroduceerde chatmogelijkheid verlengd tot – in ieder geval – eind 2021.

Door de uitbraak van COVID-19 zitten mensen vanaf medio maart 2020 in Nederland meer met elkaar thuis. Hierdoor kan het moeilijker zijn voor mensen om te bellen met Veilig Thuis met zorgen over huiselijk geweld en kindermishandeling, terwijl door de coronamaatregelen mensen meer thuis werken en leven, minder sociale contacten en afleiding hebben en mogelijk wel onzekerheid hebben over hun inkomen en toekomst. Dat kan ertoe leiden dat de spanningen thuis oplopen, wat de kans op fysiek, psychisch of seksueel geweld vergroot. Om ervoor te zorgen dat Veilig Thuis tijdens de coronacrisis op een laagdrempelige manier bereikbaar is, is op 25 mei 2020 een landelijke chatfunctie geïmplementeerd bij alle Veilig Thuis-organisaties.

Veel gebruikt
Sinds de introductie is er veel gebruik gemaakt van de chatmogelijkheid. Gemiddeld wordt er zo’n 350 keer per week serieus gechat met een medewerker van Veilig Thuis. Niet alleen wordt er advies gevraagd door omstanders, ook mensen die vragen hebben over hun eigen situatie weten de chat te vinden. De chat is niet bedoeld voor professionals: die kunnen bellen voor advies en melding en gebruik maken van het meldformulier.

De chatfunctie voldoet, ziet ook het Landelijk Netwerk Veilig Thuis. Voorzitter Debbie Maas: “Medewerkers van Veilig Thuis geven aan dat door de chatfunctie mensen eerder contact opnemen met Veilig Thuis. Daardoor kan Veilig Thuis ook in een eerder stadium advies geven. De verwachting is dat dat hierdoor de kans op escalatie of verergering van het geweld kleiner wordt.” Ook wordt via de chat een nieuwe doelgroepen bereikt. Debbie Maas: “Een kleine 10 procent van de mensen die chatten is jonger dan 18 jaar. De meeste mensen die gebruik maken van de chat zijn slachtoffers en omstanders.”

Laagdrempelig bereikbaar
Al met al genoeg redenen om de chatfunctie in ieder geval ook heel 2021 open te houden, vindt ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Wethouder Marcelle Hendrickx: “Gemeenten zijn verantwoordelijk  voor een goede aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. We vinden het heel belangrijk dat de regionale Veilig Thuis organisaties – zeker in deze coronaperiode – laagdrempelig en op meerdere manieren bereikbaar zijn. Daarom ondersteunt VNG ook van harte het voorstel om de chatfunctie met in ieder geval één jaar te verlengen.”

Contact opnemen
Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. De Veilig Thuis medewerker achter de chat of telefoon luistert en stelt en beantwoordt vragen. De medewerker kan ook helpen om een melding te maken van vermoedens. Na een melding doet Veilig Thuis onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeroepen van lokale hulpverleners, zodat een gezin geholpen kan worden.

Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week operationeel. De chat is overal in het land op alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bemenst.